Eldorado 1953- 56

31.12.2014 00:26

 

Cadillac Eldorado (1953-1956) - Zlatá horečka

 

Historie modelu Cadillac Eldorado začala před šedesáti lety. Kromě sériové produkce se proslavily koncepty Eldorado Brougham.

Jméno Eldorádo je odvozené ze španělského "el dorado", což znamená pozlacený nebo zlatý. Podle pověsti dostal toto jméno náčelník jihoamerického indiánského kmene, jehož tělo bylo po smrti posypáno zlatým prachem. Ponořením těla do posvátného jezera Guatavita v Kolumbii se zlato rozptýlilo ve vodě. Přeneseně znamená Eldorado zaslíbené místo, plné bohatství a zlata. Poprvé jej použila automobilka Cadillac v roce 1952 u konceptu, vyrobeného k padesátému výročí založení značky. Jméno prý vymyslela sekretářka z obchodního oddělení. O pět let později tak bylo pojmenováno letovisko Eldorado Country Club v kalifornském Indian Wells, oblíbené místo vedoucích představitelů General Motors a dnes známé především tenisovými turnaji okruhu ATP. Nás ale nejvíce zajímá, že toto jméno dostal kabriolet Cadillac, vyrobený v omezeném množství v roce 1953.

Začalo to před šedesáti lety

Vrcholem řady Cadillac série 62 se stal v roce 1953 dvoudveřový luxusní kabriolet Eldorado. V rámci koncernu General Motors se postavil po bok dalším dvěma speciálním kabrioletům ročníku 1953, Oldsmobile 98 Fiesta a Buick Roadmaster Skylark. Cadillac Eldorado (foto) vycházel z konceptu El Dorado a několik karosářských prvků si vypůjčil od slavné studie GM Le Sabre z roku 1951 (např. "projektily" v předním nárazníku a svislé ploutve na zadních blatnících), který navrhl Harley Earl (1893-1969), šéf designu GM. Vůz měl panoramatické čelní okno, disky kol s imitací drátových výpletů a okrasné lišty na bocích. Kapotu motoru zdobila letící bohyně ve stylu Art Deco.

 

Prostorný vůz s rozvorem náprav 3200 mm, vnějšími rozměry 5608 x 2035 x 1486 mm (dxšxv) a pohotovostní hmotností 2300 kg poháněl vidlicový osmiválec s rozvodem OHV, objemem válců 5,4 litru a výkonem 190 k (140 kW). Samozřejmostí byla čtyřstupňová převodovka Hydramatic a celá řada luxusních doplňků, např. hydraulické stahování bočních oken, běloboké pneumatiky nebo rádio s automatickým vyhledáváním stanic. Kabriolet se dodával ve čtyřech barvách (červená, bílá, modrá a okrová), stahovací plátěná střecha mohla být bílá nebo černá. Aby dostálo svému jménu, mělo Eldorado zlaté nápisy Cadillac na bocích a zlaté Véčko se znakem na přídi a na zádi. Nápis "Eldorado" byl pouze ve středu přístrojové desky. Přestože technicky vycházelo Eldorado z řady Cadillac série 62, bylo s cenou 7 750 amerických dolarů skoro dvakrát dražší a v roce 1953 se jich prodalo pouze 532 kusů.

Evoluce

Do modelového roku 1954 vstoupil kabriolet Eldorado (foto) s několika kosmetickými úpravami karoserie, jinak totožné se standardními modely Cadillac s rozvorem 3277 mm. Hlavní vnější odlišností byly hliníkové panely nad zadními koly, stříšky nad světlomety a jinak tvarované nárazníky, rozdělující mřížku chladiče na dvě části. Nabídka motorů se rozšířila o šestilitrový motor 365 V8. Snížení ceny vozu vedlo ke zvýšení prodeje na 2150 vozů.

 

Na větší změnu vzhledu si Eldorado muselo počkat až do roku 1955, kdy dostalo výraznější zašpičatělé zadní ploutve a nově uspořádaná koncová světla. Příď zdobily vysoko umístěné kapkovité výstupky nárazníku, kterým se v Americe říkalo "Dagmar," neboť připomínaly bujné poprsí americké televizní hvězdy a herečky, používající toto umělecké jméno. Svislé lišty na bocích za dveřmi už neprocházely až k prahům, ale končily u vodorovných lišt. Takto vyzdobené Eldorado se líbilo a jeho prodej vzrostl na 3 950 vozů. Pro zajímavost, Cadillac prodal v tomto roce 141 tisíc vozů.

Od roku 1956 se Eldorado začalo dodávat se dvěma druhy karoserie: dvoudveřové kupé Eldorado Seville se střechou hardtop (foto) a dvoudveřový kabriolet Eldorado Biarritz. Nápis Eldorado se konečně objevil i zvenku: na bocích za předními koly a na víku kufru. Létající bohyni na kapotě nahradila ozdoba se dvěma svislými ploškami, připomínající ocasní plochy letadla. Výroba Eldorad znovu narostla na 6 050 kusů, z toho 2 150 bylo kupé Seville.

 

Luxus na druhou - Eldorado Brougham

V lednu 1955 byl na výstavě GM Motorama v New Yorku představen koncept Cadillac Eldorado Brougham (kresba) a okamžitě se stal středobodem celé přehlídky. Prezident a generální manažer Cadillacu Don Ahrens osobně otevřel dveře modelce, která předvedla nastoupení do vozu usnadněné otočným sedadlem (stejnou funkci mělo i sedadlo spolujezdce). Čtyřdveřový vůz se střechou hardtop bez středových sloupků měl dveře otevírané proti sobě a panoramatické čelní a zadní okno s tenkým chromovaným rámováním. Poprvé se Eldorado dočkalo u této exkluzivní studie dvojitých světlometů a nápisu ELDORADO na přídi. Střecha byla zhotovena z leštěného nerezového plechu.

 

Ještě exkluzivnější vůz snů přivezl Cadillac na putovní výstavu Motorama 1956. Čtyřdveřový Cadillac Eldorado Brougham Town Car (kresba) je dnes považován za jeden z nejvýznamnějších designérských počinů koncernu General Motors. Vůz s rozvorem 3289 mm a délkou 5585 mm měl sklolaminátovou karoserii s otevřeným prostorem nad předními sedadly, odděleným od zadních sedadel přepážkou s posuvnými skly. Prostor pro cestující vzadu s béžovými sedadly a zlacenými doplňky byl zakryt střechou potaženou leštěnou černou kůží Landau. Komfortní výbava zahrnovala radiotelefon ke komunikaci s řidičem, klimatizaci, skříňku s termoskou a sklenicemi atd. Na výstavě byl koncept předváděn bez motoru. Po jejím skončení nebyl zlikvidován (jak bylo zvykem) ale zachráněn. V roce 1989 jej získal Joe Bortz z Chicaga, později byl restaurován, vybaven motorem 365 V8 s pozlaceným krytem ventilů a nabídnut v aukci za půl milionu dolarů.

 

Oba tyto koncepty byly předchůdci exkluzivního modelu Eldorado Brougham, vyráběného v omezeném počtu v letech 1957 a 1958.